Світовит Пашник
волхв РПК
Всім відома ведична
легенда про перемогу Індри над Змієм Врітрою цілком могла сформуватися
на теренах Запорожжя. Тому є підтвердженням легенди і образи стародавніх
героїв, що збереглися на острові Хортиця і околицях від Лисої Гори (с.
Лисогорка) до Дніпрових Порогів. [2, 121-123]. З черепа Врітри Індра
змайстрував собі чашу, а тіло його розітнув навпіл: одна частина його,
створена з соми, піднесена на небеса й стала Місяцем, через що Місяць
має другу назву Сома. А друга, демонічна, нечиста, стала невід'ємною
часткою всіх живих істот – їхнім животом, шлунком. [1, 157].
Опісля перемоги Андрою
(Індрою) змія Воротаря (Врітри) і подолання Врат Калити (перепони до
жіночого лона-двору), Старий Змій має померти, натомість відроджується
Новий. Оцим новим і є На-ум. В словниках це ім'я подають як
давньожидівське Nachūm – той, хто втішає, розраджує, розрадник [3, 81].
Можливо, що в якійсь якості Змій і є розрадником. Та для нас важливо, що
саме На(ш)ум виступає Новим Змієм, і саме він позначає початок зими, а
разом з тим і початок навчального періоду у давнину. Адже відомо, що
Змій крім охоронного призначення – обвився коло вмістилища земних
скарбів (кромлех навколо могил, огорожа двору) і символічно тотожний
рогам Велеса – мав ще й означення мудрості. В доказ того, що це свято
дійсно позначає Змія, в нас є протилежне свято Шума (Ата-Шума у
гетитів), якого етнографи також ототожнюють зі Змієм, але Старим (див. 1
червня).
Василь Скуратівський щодо
вшанування Наума повідомляє, що у давні часи навчальний процес
розпочинався взимку – першого грудня. Це була найзручніша пора, коли
сільські діти мали змогу здобувати освіту. В цей день батьки відводили
до школи дітей саме на це свято, бо "Пророк Наум наведе на ум". Хоч
згодом терміни початку навчання були переміщені, але в ремісничих цехах
і при братствах продовжували давню традицію – майстри набирали собі
учнів на свято Наума. На його честь влаштовували цікаві обряди,
професійні посвяти тощо. [4, 221-222].
При місячно-сонячному
календарі 1 грудня відповідало молодику. І він, як човен (колиска, труна
чи віз для молодих), обсипався зерном і грошима і рушав у далеку дорогу.
У деяких народів Новий рік припадав на 1 грудня. [5, 151]. Можливо це і
стало означенням на появу Нового Змія, якого після смерті відродила
Дана. [6, 145]. Через рік Андра знову має вбити Змія і відбудеться
оновлення світу.
Література
1. Наливайко С.І. Таємниці розкриває санскрит. – К.: Вид. центр
"Просвіта", 2000. – 288 с.
2. Пашник С.Д. Духовне
значення Хортиці // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції
"Основи теорії військової справи та бойових мистецтв", м. Запоріжжя, 20
квітня 2007 р. – Запоріжжя, 2007. – С.112-128.
3. Скрипник Л.Г., Дзятківська Н.П. Власні імена людей. – К.: Наук.
думка, 1996. –336 с.
4. Скуратівський В.Т. Вінець. – К.: УСГА, 1994. – 240 с.
5. Скуратівський В.Т. Місяцелік: Український народний календар. – К.:
Мистецтво, 1993. – 208 с.
6. Шилов Ю.А. Пути Ариев: Роман, документы, хроника. – К.: Полиграфкнига,
1996. – 426.
http://www.svit.in.ua