Світовит Пашник
Волхв РПК

Свято Григора припадає на
один із "сонячних" днів календаря. Можна припустити, що це свято
символізує маленьке Сонце, яке ще не виходить з двору. Воно може бути
близьке до вогнища, яке "горить" в печі. Піч для нагрівання чи плавки
металів називається горн чи горно, що походить від праслов'янського *gъr̥nъ
"горіти", "жар". Вогонь виступає охоронцем домівки, саме так
перекладають з грецької Григорій, що позначає охоронця "не сплю",
"пильную", тобто страж. [3, 81]. Горном (від нім. Horn – "ріг")
називають духовий музичний інструмент, що відповідно використовувався
для сповіщення і тому числі тривоги.
Одна з назв о. Хортиці
(Хортич), яку подає Костянтин Парфіроген острів Св. Григорія. Сам острів
може символізувати човен-камін, де й перебуває вогнище-зародок [2,
4,10].
Ім'я "Григор"
багатоскладне, з нього могли вийти похідні імена, наприклад: Грицько,
Ігор, Єгор.
Важливо, що ім'я Григор
близьке до імені єгипетського Бога Гора, що відображався у вигляді
сокола чи яструба.
Гор уособлював ранкове
Сонце-дитину, світло, син Ісіди і Осириса. Він бореться зі своїм дядьком
Сетом, що володів темрявою і демонами. Гор (Горос, Хорос) в іншому міті
є сином Ра – Богом Сонця. Геродот порівнював Гора з Аполлоном. [див. 4,
464, 469].
Степан Наливайко подає
співзвучне ім'я на індуському ґрунті, що підтверджує наше припущення про
значення цього імені і свята: "Ґріхапаті (griha "оселя" +pati) "Владика
оселі, Господар, Хазяїн". Інше ім'я Сур'ї-Сонця й Аґні-Вогню." [1, 330].
Тобто це свято можна ототожнювати з Домовиком-Вогнищем.

Література
1. Наливайко C.I.
Українська індоаріка. – К.: Євшан-зілля, 2007. – 640 с.
2. Пашник С.Д. Священний
острів Хортиця. – Запоріжжя.: Руське Православне Коло, 7522 (2014). – 64
с.
3. Скрипник Л.Г., Дзятківська Н.П. Власні імена людей. – К.: Наук.
думка, 1996. – 336 с.
4. Щокін Г.В. Людство і віра. Всесвітня історія народів і релігій –
К.: МАУП, 2005. – Т.ІІ – 640 с.
http://www.svit.in.ua