Світовит Пашник,
волхв РПК

Лот і його дочки. Гендрік Гольціус, 1616
Біблійні розповіді треба
читати не прямо, а через мітологічні сюжети і символіку. Тоді нам
розкриються таїни, які зашифрував автор. Таке враження, що в давні часи
було модним писати через образність. Це ж стосується і розповіді про
Содом і Гоморру.
Так як ця оповідь
популярна, то подаємо загальні відомості зі словників та Біблії. Содом (івр.
סְדוֹם, Sədom – "такий, що палає"; грец. Σόδομα (Sodoma)) і Гомо́рра (івр.
עֲמוֹרָה, ʿAmora – "занурення, потоплення"; грец. Γόμορρα (Gomorrha)) –
два стародавніх міста, які, згідно з Біблією, були знищені Богом за
гріхи хтивості. Содом і Гоморра – це два з п'яти "міст рівнини", про які
йдеться в Буття 13:12 і Буття 19:29.
Бог заздалегідь повідомляє
Аврааму, що Содом мав репутацію злочестивого. Авраам запитує Бога: "Чи
винищиш праведного з нечестивим?" (Буття, 18:23). Авраам веде переговори
з Богом, щоб пощадити Содом, якщо знайдеться 10 праведників.
Бог посилає двох ангелів,
щоб знищити Содом. Лот (Лут в ісламі) вітає їх у своєму домі, але всі
чоловіки міста оточують будинок і вимагають, щоб він віддав
відвідувачів, щоб вони могли "пізнати" їх тілесно, тобто хотіли
здійснити гомосексуальне насильство. Лот пропонує натовпу своїх
незайманих дочок: "Ось є у мене дві дочки, які не пізнали чоловіка – їх
я виведу до вас, тож робіть з ними все, що вам до вподоби. Лише цим
мужам не чиніть нічого, адже вони увійшли під покрівлю мого дому."
(Буття, 19:8). Але вони відмовляються та погрожують зробити Лоту ще
гірше. Ангели вражають натовп наосліп. (Чогось не додумалися зробити
чудо і дати їм розум.)
"А Лотові ті мужі (ангели)
сказали: Чи є тут хтось із твоїх рідних : може зяті, сини, дочки, або
хтось інший з близьких є у місті? Виведи їх з цього місця! Адже ми
знищимо це місце, оскільки піднялися великі скарги проти них перед
Господом; тож послав нас Господь знищити його. Вийшов Лот і, звертаючись
до своїх зятів, які взяли його дочок, сказав: Встаньте і вийдіть з цього
місця, бо Господь знищить місто. Та його зятям здалося, що він жартує."
(Буття, 19:12-14).
Наступного ранку, ангели
беруть Лота, дружину Лота і двох його дочок та виводять їх з міста, і
кажуть йому тікати на гори і не оглядатися. Лот каже, що гори надто
далеко, і просить піти в місто Зоар (Цоар). Потім Бог проливає сірчаний
і вогняний дощ на Содом і Гоморру, і на всю рівнину, і на всіх мешканців
міст, і на все, що росло на землі (Буття 19:24–25). Лот і його дві дочки
врятовані, але його дружина нехтує попередженням ангелів, озирається
назад і перетворюється на соляний стовп. [див. Содом і Гоморра].
Ми вже ж продовжимо дуже
цікаву розповідь про врятованих "праведників", бо то варто уваги.
Зацитуємо Біблію:
"Вийшов Лот із Цоара і
опинився на горі – сам та обидві його дочки з ним. Оскільки боявся жити
в Цоарі, то оселився разом зі своїми обома дочками в печері. Якось
сказала старша дочка молодшій: Батько наш постарів, і немає нікого на
землі, хто ввійшов би до нас, як звичайно робиться на землі. Тож давай
напоїмо нашого батька вином, і переспимо з ним, щоб таким чином дати
життя нащадкам від нашого батька. Тієї ночі вони напоїли батька вином.
Увійшла старша, переспала зі своїм батьком. Та він не знав, коли вона
лягла й коли встала. Наступного дня старша сказала молодшій: Ось минулої
ночі я переспала зі своїм батьком. Давай напоїмо його вином і цієї ночі;
тепер увійдеш ти, переспиш з ним, і так ми збережемо рід нашого батька.
Тож напоїли свого батька вином і наступної ночі. Тепер увійшла молодша й
переспала з ним. Не знав він і цього разу, коли вона лягла й коли
встала. Таким чином обидві Лотові дочки завагітніли від свого батька."
(Буття, 30-36). Можливо для юдейського демонічного бога інцест і пияцтво
є благою справою? Які діяння така і віра гріховна.
Де були Содом і Гоморра
нікому не відомо, існують лише гіпотези і "за вуха притягують" якісь
географічні об'єкти. Пошукаємо і ми відповіді для пояснення назв міст в
нашій мові, яка має близькі слова. Вони мають відмінні значення від
офіційно визнаних. Тому сприймайте це дослідження як версію.
Почнемо із Содома.
Розглянемо, як це описано в народній творчості. Так ось саме садочок
коло дома часто оспівується в сороміцьких піснях як місце кохання.
Скористаємося дослідженнями Олександра Виженка в книзі "Україна кохання"
[див. Виженко]:
Якби наша
воля,
Сиділи б ми дома.
У садочку, в холодочку,
Під вербою, над водою.
А в ставочку б купалися,
А в садочку б кохалися.
Ой у
саду-винограду зацвіли гвоздички,
Тим я тебе полюбила, що ти невеличкий.
Там-то
дівка, там-то гожа,
Як у саду повна рожа.
Ой вже ж я
ся доходила,
Товста, гладка, як кобила:
А на мене товсту, гладку
Засідали хлопці в садку.
Ой кувала
зозуличка у саду, у саду,
А я ту любку люблю, що широка в заду.
Ой у саду
та під дулькою
Сидить голуб із голубкою,
Буркочуть, милуються,
Самі собі дивуються...
Коло
млина-ясенина
Зацвіла калина.
Захотіла в саду спати
Молода дівчина.
Захотіла вона спати
Межи яблуньками,
Щоб була розмовонька
Всю ніч з парубками…
"Вже не піду в саду спати,
Не піду ніколи".
Котилася зоря з неба
Та впала додолу.
Несе дівка жупанець
Кроплений додому.
Несе дівка жупанець,
Сльози утирає,
Від кого сватів приймати,
Їй-Богу, не знає.
Тобто чоловікові в жінку
треба "всадити свій стовбурець", "всадовити дівку на дуба". Ну а жінка:
"Наші пані пишна, як у саду вишня".
Да дам
собі біля хати
Дуба посадити,
Аби знали легіники,
До кого ходити.
Із-за гори
вітер віє,
Жито поливає,
На козака худа слава,
Що штанів не має.
Що не має штанів,
Не має й сорочки,
У сусідки щоніч садить
В саду огірочки. [див. Виженко].
Слід згадати про біблійний
сад Едем. Згідно з книгою Буття, Едем був створений Богом для проживання
перших людей – Адама та Єви. В Едемі перші люди не мали потреби в
добуванні харчів, оскільки там росли дерева, що забезпечували їх
плодами. Богом дозволялося їсти всі плоди, крім плоду Дерева пізнання
добра і зла. Проте, спокушені Змієм, вони з'їли плід із забороненого
Дерева пізнання добра і зла, скоївши тим самим гріхопадіння, внаслідок
чого втратили безсмертя та зіпсували свою природу, що передалося
нащадкам. Первородний гріх зводиться до кохання. Ну й були вигнані із
саду. Переважно вважають, що тим плодом було яблуко, як символ
плодючості, що відобразилося у народній творчості. Українці також
полюбляють яблука:
Ой дівчина
козака любила,
По садочку водила,
Всі яблучка обірвала,
Козаченька годувала.
Гопці-хлопці, до мене:
Кучерява у мене –
Кучерява яблонька
Та в садочку у мене.
Або й
спокушує виноградом:
Ой люблю я, люблю дівчину мою,
Що ходить-гуляє в вишневім саду,
Щипає, зриває зелен виноград,
Кидає-бросає милому в кровать. [див. Виженко].
На свято Долі (24
листопада) відбуваються молодіжні вечорниці, дівчата ворожать на
судженого, варять кашу і закопують у садку (символи кохання) з
примовкою: "Закопали горщик каші, ще й кілком прибили, щоб до нас на
вулицю парубки ходили". [Пашник/Календар, 126].
Олександр Боронь У статті
"Образ саду у творчості Тараса Шевченка: генеза та семантика" зазначав:
"У Біблії, пише Н.Бондарко, "рай і сад первісно були нерозривно
пов'язані між собою, і сад був не вторинним метафоричним значенням раю,
а швидше, конкретним образним втіленням раю як абстрактнішого поняття".
Отже, первісне й основне значення саду – створений Богом рай, відділений
від довколишнього ворожого, чужого середовища. Формула "сад – рай"
становить осердя образу вертограду." [Боронь, 58].
Далі О. Боронь зазначає:
"Інше значення саду – як місця нечистого, позашлюбного кохання, хіті –
також зумовлене залежністю від Біблії; у циклі "Царі" фрагмент,
присвячений спокушенню царем Давидом Вірсавії, цілком ґрунтується на
тексті Другої книги Самуїла (2 Сам. 11:2-13): "мов котюга позирає / На
сало, на зелений сад / Сусіди Гурія. А в саді, / В своїм веселім
вертограді, / Вірсавія купалася, / Мов у раї Єва, / Подружіе Гурієво". У
цьому поетичному фрагменті серед іншого міститься пряме інтертекстуальне
відсилання до біблійного Едему та актуалізація переказу про гріхопадіння
Адама і Єви, що водночас зумовлювало появу в освіченого читача численних
асоціацій. Тема гріховного кохання набуває розвитку в поемі "Сотник", де
основне місце дії – садок; близьке до цього змалювання саду і в поемі
"Петрусь". В обох творах сад, садочок виступають не пасивним тлом
людських пристрастей, однаково ганебних як із погляду моралі, так і
громадської думки, а співдієвим образом, який залежно від контексту
оприявнює свою приховану семантику.
Узагалі ж близьким
Шевченкові було зображення саду – раю як місця щасливого, | ідилічного
кохання І (поема "Невольник" та ін.). Семантика саду земного кохання
набула в Шевченка особливого поширення." [Боронь, 59]. Висновок щодо
образності саду ми зробимо в кінці нашого дослідження.
З іншим гріховним містом
Гоморрою Γόμορρα (Gomorrha) теж все просто, а якщо додати згадку в
Біблії про мужоложство, то все стає зрозумілим. Так ось, хвороба що
пов'язана з дупою називається Hemorrhoids (Геморой) Написав англійською,
щоб бачити аналогічність назви міста і хвороби.
Також
до цієї групи належить слово "комора". Хоч і вважають, що то давнє
запозичення з грецької або латинської мови і позначає кімнату, але слово
відомо ще з літописів і можемо сказати, що воно також українське. Але
переважно у нашій мові – це окрема будівля для зберігання зерна тощо.
Або приміщення в житловому будинку, де тримають продукти харчування,
хатні речі тощо.
І згадаємо "обряд комори"
– першої шлюбної ночі. Центральне місце в ньому займає статевий акт
молодят у коморі та демонстрування сорочки молодої дружини усій громаді
як доказ її цноти до шлюбу, про що має свідчити кров на її сорочці.
Сама ж комора належить до
володіння Велеса, який відповідає за добро, багатство, збіжжя. На
хортицькому святилищі-обсерваторії ІІІ-І тис. до нашої доби маємо
комору, як голову Велеса, що складається з 5 великих каменів (5 міст
содомських?) і жертовника, від якого ідуть колом роги, як загорожа. Вони
охоплюють хату-дім, навколо якого і ріс садочок. Це означення жіночого
двору, що символізує її лоно. Чоловічий двір є напроти і позначає
сходження Сонця. Двори поєднуються між собою алеєю-фалосом, якою з
чоловічої калити до жіночої прокотиться горошина і дасть зародження
новому життю. [див. Пашник/Хортиця].
Тут
зазначимо, що сад-рай і є образом жіночого лона, який розглянули на
прикладі святилища-обсерваторії, там і відбувається шлюбний обряд, який
тотожний статевому акту, де чоловіче начало має проникнути до жіночого
лона і отримати бажану насолоду в коханні. Тому, швидше, Єва володіла
тим садком і спокусила Адама своїми яблуками. А Змій, як огорожа і роги
Велеса, охороняє той сад, тому якби є частиною змієногої жінки. Яблуко
часто ототожнюється із символом сердечка, куди має попасти чоловіча
стріла (копіє). Бачимо сердечко в нижній частині Триглава, яке пронизує
середній зуб-копіє. [див. Пашник/Календар, 183].
Цікаво, що ім'я царя
Содому Бера побудовано так само, як і ім'я царя Гоморри Бірша і
пов'язують з богохульством, беззаконням, злочестивістю. Ці імена близькі
до Велеса (нім.bär – ведмідь, полаб. berl-/birl – болото, багно). Часто
і Велеса як Бога потойбіччя теж пов'язують з ведмедем і з болотом. Міста
знаходяться в долині Сіддім.
Сонячне божество має на
вечір сісти у Світові Води (Море), перебратися до жіночого двору. Тому Сонце,
що сідає, у Велесовій Книзі – Оседень (пор. Едем-Eden), у билинах –
Садко. Це й позначає місце, де чоловіче начало поєднається із жіночим.
Для того є застереження: цей шлюб має бути освячений Богом. Нагадаємо,
що назву Гоморра виводять від івр. עֲמוֹרָה, ʿAmora – "занурення,
потоплення", що близьке до Бога кохання римської мітології Амура (лат.
Amor – "кохання").
Робимо висновок, чому
згадувані в Біблії два міста розпусти записують разом? Все досить
просто, якщо ці точки знайти на людському тілі та пов'язати з коханням –
це статевий орган і дупа.
Література:
1.
Боронь О. Образ саду у творчості Тараса Шевченка: генеза
та семантика // Слово і Час. – 2008. – №5. – С. 57-63.
2.
Виженко
О.Є. Україна кохання. Фольклорне дослідження. – К.: Деркул, 2005. – 280
с.
3.
Пашник С.Д.
Руський Православний Календар. – Запоріжжя: Руське Православне Коло,
7533 (2025). – 204 с.
4.
Пашник С.Д.
Символіка святилища-обсерваторії на острові Хортиця // Священний острів
Хортиця. – Запоріжжя: Руське Православне Коло, 7533 (2025). – 27-43.
5. Содом і Гоморра. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Sodom_and_Gomorrah
(дата звернення 03.02.2025).
http://www.svit.in.ua